Vera Funniekids

carolien.boersma • 18 september 2019
Vera’s Funniekids is een hippe kinderkledingzaak in Losser.  Deze kledingzaak maakte een nieuwe start in 2016. De zaak wisselde van eigenaar. Bij een fris nieuw begin hoort natuurlijk ook een nieuwe huisstijl!
De naam Funniekids bestond al. Alleen het persoonlijke tintje ontbrak nog. Daarom werd het Vera's Funniekids. De winkel is vernoemd naar de nieuwe eigenares "Vera Kwakman". Vera gaf voorkeur aan een logo met een jonge vlotte frisse uitstraling. Het moest ook in 1 keer duidelijk zijn dat de winkel niet alleen voor meiden was maar ook voor jongens.

De eerste opzet van het logo was in verscheidene lettertypes. Dafont.com is een website die me hierbij heeft geholpen. Het is makkelijk en overzichtelijk. Je ziet verscheidene fonts naast elkaar in de tekst die jij aangeeft. Zo zie je meteen hoe alle letters uitkomen en welke sfeer het uitstraalt. De lettertypes kun je ook direct van de website downloaden. Je moet alleen wel even goed opletten of er "free for use" bij staat. Aan sommige lettertypes zitten namelijk nog bepaalde rechten verbonden.

Als ik een logo ontwerp doe ik altijd dit altijd met het programma illustrator van Adobe. Welbekend onder grafisch vormgevers. Het voordeel van een vector bestand is dat je het tot elk formaat kan vergroten zonder kwaliteitsverlies.

Het logo is niet alleen een woordmerk maar ook een beeldmerk. Naast de naam 'Vera' staan twee springende enthiousiaste kinderen die een blij gevoel overhouden na hun aankoop.  De kleuren gaan van blauw/roze naar geel/groen. Het geeft de variatie in het assortiment aan en tegelijkertijd brengt het een vrolijk sfeertje met zich mee. Het logo kan tevens in een zwart wit variant gebruikt worden. Zoals je hieronder ziet (voor het geval dat Vera's Funniekids ook een eigen kleding merk ging uitbrengen). Het is altijd handig om een zwart wit variant van je logo te hebben. Zo weet je meteen of je logo ook goed en duidelijk overkomt in het zwart wit. Zwart wit logo's worden vaak gebruikt bij het printen van bestanden, om bijvoorbeeld inkt te besparen of kosten bij eventueel drukwerk.

door carolien.boersma 6 februari 2020
Wat was het! Een ontzettend leuke opdracht om voor Kees Smit de voorkant van het magazine samen met een inhoudsopgave te mogen vormgeven. Voor de voorkant heb ik er voor gekozen om de titel heel groot te plaatsen. Aan de zijkant komt de groene balk terug. Toch wel een heel herkenbaar tintje van Kees Smit. Hij breekt dan ook speels bovenaan af uitgelijnd met de naam van het tijdschrift. De overige kreten om aandacht te trekken zijn in verschillende groepjes geplaatst. Rondom de tafel heen, zodat het niet te druk oogt en het gezellige geheel van het buiten eten goed naar voren komt. Voor de inhoudsopgave heb ik gekozen voor een tint van de donkere zwarte blauwe kleur waar Kees Smit ook in zijn huisstijl gebruik van maakt. Het is een zacht rustig tintje dat toch een hele vriendelijke sfeer weet neer te zetten. Met sfeerbeelden en losse product foto's krijg je een goede impressie van de inhoud van het magazine. Om het geheel zo rustig mogelijk te houden heb ik het gebruik van fonts weten te beperken. Op de achtergrond in het zachtblauwe geheel komt het logo van Kees nog even terug. Daarnaast zijn de pagina nummers ook weergegeven met de verticale i van Kees Smit. De i van KeesSmit trekt bij het logo ook al goed de aandacht en is tevens een leuke creatieve manier om de paginanummering op de pagina's terug te laten komen. Veel kijk en leesplezier!
door carolien.boersma 27 december 2019
Suriname, een bijzonder mooi groen land om heen te gaan op vakantie. De jungle, de sfeer, de stranden en het feit dat je totaal geen last hebt van een taal barriere. Suriname, een land vol kleuren en zonsondergangen. Een land waar het nooit koud wordt en altijd de warmte van de zon voelbaar is. Voor 48ANDSUNNY heb ik bovenstaande logo ontworpen. 48ANDSUNNY is een mooi groot en ruim vakantiehuis in de buurt van Paramaribo waar je optimaal kan genieten van al het moois wat Suriname te bieden heeft. 48ANDSUNNY komt ook terug in dezelfde fonts op het huis als huisnummer. Om de sfeer voelbaar te maken heb ik een huis achter de tekst geplaatst waarin de zon onder gaat terwijl het op het zand van het strand staat.
door carolien.boersma 29 september 2019
Mirjam was haar eigen kapperszaak begonnen. Ze had alles al tip top in orde, behalve de huisstijl. Om toch wat meer professionaliteit uit te stralen wilde ze graag een eigen logo en huisstijl. Waarmee ze zichzelf herkenbaar en in stijl kon presenteren. Tijdens het gesprek dat ik met haar had, heb ik haar meerdere stijlen laten zien. Zo kwam al snel naar voren wat haar aanspreekt en wat niet. Dat gaf een duidelijke richting in het vormgeven van het logo. De tweede keer dat ik bij haar langs ging heb ik meerdere logo's aan haar gepresenteerd. Haar voorkeur was al snel duidelijk. Ze was meteen enthousiast. Het enige wat we nog aangepast hebben zijn de lippen. Deze zijn wat voller van vorm geworden. Daarnaast heb ik na deze opdracht ook haar visitekaart en de cadeaubon verder uitgewerkt.
door carolien.boersma 19 september 2019
Het logo van het Bruegheliaans Festijn was eerder nog geheel in oude stijl. We hebben wel een aantal elementen bewaard. Namelijk de vrouw met ouderwetse kleding die als een lijntekening naar voren komt. In samenwerking met Jos Hovestad is dit nieuwe logo voor het Bruegheliaans Festijn tot stand gekomen. De kleuren van het logo waren ook al aanwezig in de vlaggen die overal door het dorp hingen tijdens het Bruegheliaans Festijn. Dit was een tevens een reden om deze kleuren aan te houden. De kleur geel heeft het grootste oppervlak gekregen. Vanwege de associatie met zomer, feest en vriendelijkheid. Het Bruegheliaans Festijn is een dorpsfeest wat altijd plaats vindt aan het eind van de zomer. Vlak voordat de basisscholen weer beginnen sluiten we de zomer toch nog even spetterend af hier in Losser. Voor het Bruegheliaans Festijn heb ik niet alleen de huisstijl neergezet, maar ook andere grafische uitingen die bijdragen aan de sfeer en uitstraling van het dorpsfeest. Hieronder zie je een ontwerp van het wijnetiket. Een fles wijn is dan ook meteen een leuke manier om mensen te bedanken voor hun bijdrage. Daarnaast zijn er een x aantal munten ontworpen met een Bruegheliaans jasje. Deze munten zijn als bedankje voor alle vrijwilligers die elk jaar weer het Bruegheliaans Festijn mogelijk maken. Daarnaast hangen er ook banners bij de verscheidene ingangen van het dorp. Deze banners verwelkomen iedereen en nemen ook weer afscheid wanneer je vertrekt. De foto's die terugkomen op de banners heb ik een jaar eerder geschoten tijdens de Brueghelstoet. De Brueghelstoet vindt elk jaar plaats op zondag. Deze stoet gaat helemaal terug in de tijd en weet de juiste sfeer van het Breughel te raken. Elk jaar is het weer een genot om naar te kijken. Hieronder zijn nog verscheidene grafische uitingen van mij, van het Bruegheliaans Festijn te bekijken.
door carolien.boersma 18 september 2019
Staaldraad fotografie voelt alsof je kleine kunstwerkjes aan het maken bent en dat in een paar seconden. Het is eigenlijk heel simpel en het leidt tot de mooiste tafereeltjes. Je hebt een garde, staaldraad en lucifers nodig. De garde bindt je aan een touw zodat je de garde rond kan zwaaien. Je vult de garde met staaldraad. Het staaldraad steek je in brand. Zodra je het in brand steekt begint het zachtjes te smeulen. Door het rondraaien voeg je er meer zuurstof aan toe en vliegen er kleine stukjes staaldraad uit. De rondvliegende stukjes staaldraad geven een spetterend effect. We zijn hier nog volop mee aan het experimenteren en wisselen ook van locatie om het geheel wat spannender te maken.
door carolien.boersma 18 september 2019
Het dorpje Kinderdijk in Zuid-Holland staat bekend om de 19 molens en de waterpomp die in het gebied staan. Deze windmolens liggen aan de rivier de Lek en zijn sinds 1738 gebruikt voor de water management in het gebied. Aangezien het gebied onder zeeniveau ligt zou het zonder de molens helemaal onder water komen te staan. Kinderdijk staat sinds 1997 op de UNESCO Werelderfgoedlijst, en is dan ook een zeer bijzondere bezienswaardigheid. Bovenstaande foto is gemaakt tijdens het blauwe uur net na zonsondergang. Als je wilt fotograferen tijdens het blauwe uur. Moet je vooral weten wanneer dit is. In feite is er tweemaal daags een blauw uur. ’s Ochtends voor zonsopkomst of ’s avonds na zonsondergang. Een handig hulpmiddel is om op je smartphone gebruik te maken van de "BlueHour app". Dankzij de GPS en ingebouwde klok van je smartphone is deze app prima in staat je te melden wanneer het blauwe uur is, waar je ook bent ter wereld. Een absolute aanrader! Een eerste vereiste om in het blauwe uur te kunnen fotograferen is een goed stevig statief. Daarnaast is het ook handig als je de camera automatisch triggert zodat je niet last hebt van trillingen in je beeld.
door carolien.boersma 19 mei 2019
De mooiste tijd om te fotograferen is in de ochtend of in de avond wanneer de zon aan het ondergaan is. Dan is het licht net wat zachter en komen alle kleuren goed naar voren. Bovenstaande foto is echter genomen midden op de middag. Het land ging met bulten stijl omlaag. Terwijl er overal magrietjes aan het bloeien waren. Deze bloem stond op de rand van een meer net voor dat de grond het water raakte midden in de schaduw. Daarnaast heb ik hierbij ook gebruik gemaakt van een ringflitser zodat de bloem net wat krachtiger en beter belicht naar voren kwam. De foto hieronder is paar momenten later genomen tevens met een ringflitster. Hij straalt het hele avondsfeertje uit maar dat is alles behalve de waarheid. Rond een uur of drie smiddags is dit plaatje geschoten. Met een ringflitser tegen het zonlicht in kwamen toch alle kleuren krachtig naar voren en werd het daglicht/vergeelde gras een warm geheel op de achtergrond. Zodra je verder naar beneden scrolt zie je nog meer foto's die genomen zijn tijdens mijn macro middagje in de felle zon.
door Carolien Boersma 27 januari 2019
Onderstaande fotoshoot is de eerste fotoshoot die ik samen met Jennifer Serena realiseerde voor haar blog Ter Stal - Familiemode. Jennifer had meerdere outfits mee gekregen van Ter Stal. Van verrassend geel waren we ook voorzien van de kleuren donkergroen en lichtblauw. We hadden van te voren besloten dat we voor een "Urban street shoot" gingen en dachten aan Enschede. Zelf zat ik denken aan een viaduct. Het lijkt me nog steeds heel leuk als we een goed punt kunnen vinden waar het mogelijk is om vrij veilig te staan. Denk aan: voorbij scheurende auto's, de donkere sfeer van het viaduct, en een model die er uit knalt door goed gebruik van de flitser. Spelend met de sluitertijd vormen de auto's zich dan als lichtstrepen over de foto. Zodat je snelheid en een moment van rust samen op 1 foto krijgt. Zonder dat het teveel afleidt. Maar oke ik dwaal af. Dat is meer een idee voor in de toekomst. In eerste instantie gingen we ook naar een viaduct. Het viaduct bij Enschede Drienerlo, wat tegenwoordig ook wel bekend staat als "Kennispark". Het slechte weer gaf een donker sfeertje, samen met de graffiti was het vrij urban. Er stonden alleen een x aantal hangjongeren. Wat ons gevoelsmatig tegenhield. We besloten om weer richting auto te gaan zonder te veel aandacht op ons te vestigen en kwamen op de universiteit terecht. We konden de auto lekker dichtbij parkeren. Wat weer heel veel vrijheid schept met het omkleden van de verschillende outfits. Doordat we onder de rand van het pand konden lopen stonden we ook meteen droog. Want het was nogal een dag vol met motregen. De perfecte sfeer bij een pand dat verlaten oogt en ook een ruwe onverzorgde uitstraling had. Lekker urban en ideaal om de flitser in te zetten. Zodat het model afsteekt tegen een donkere achtergrond. De blog van Jennifer Serena bij ter Stal Familiemode is te lezen via de volgende link: https://terstalblog.nl/8784-2/
Share by: